2010-12-17

Śniadanie!

Ciemną nocą (czytaj: zimowym porankiem) jedyne co jest w stanie wyciągnąć mnie z łóżka to śniadanie. O ile latem chętniej jadam sałatki czy też tradycyjne kanapki z pomidorem, to zimą ciągnie mnie do owsianki, zupy mlecznej (na szczęście urazy z przedszkola już pokonałam) czy placuszków. Duszone jabłka, orzechy, banany zimą smakują wybornie, gdy tymczasem pomidory mają smak wodnisty, nieokreślony, nie lepiej jest z ogórkami.


Dzisiaj zapraszam na moje grudniowe śniadanie numer 1, czyli placuszki gryczane z bananami. Bez jajek, mleka są także idealne dla alergików. Placuszki są nie tylko pyszne, ale także bardzo zdrowe. Mąka gryczana, na której bazują, powstaje ze zmielenia ziaren gryki, która jest bogata w witaminy B1 i PP oraz związki mineralne takie jak wapń, żelazo, fosfor, potas i magnez. Łatwo też zrobić je całkowicie bezglutenowe, zamieniając mąkę orkiszową (pszenną) na ryżową.


Gryczane pancakes z karmelizowanym bananami po raz pierwszy podpatrzyłam u Patrycji, która znalazła je z kolei na blogu prowadzonym przez Gwyneth Paltrow.


Placuszki gryczane z bananami

W dużej misce razem wymieszać:
1/2 szklanki mąki gryczanej
1/2 szklanki mąki orkiszowej*
1 pełna łyżeczka sody
szczypta soli

Dodać do tego:
1 i 1/4 szklanki mleka sojowego (niesłodzonego)
1 łyżka oleju z orzechów włoskich (lub z pestek winogron lub słonecznikowego)
1 łyżka syropu z agawy (lub klonowego)
2 banany, pokrojone w cieniutkie plasterki
1 łyżka soku cytrynowego


Dokładnie wymieszać. Smażyć niewielki placuszki (1 łyżka stołowa to jeden placuszek), z niewielką odrobiną tłuszczu lub całkowicie bez niego. Podawać z syropem klonowym lub z agawy. (W oryginalne także z siekanymi orzechami, dla mnie same banany plus syrop klonowy to już ocean dobroci. ) Smacznego!

*lub pszennej lub ryżowej jeśli chcemy zrobić placuszki całkowicie bezglutenowe

14 comments:

  1. U mnie jest dokladnie tak samo, zima ratuje sie owsianka, nalesnikami lub cipelymi buleczkami. Twoja wersja zimowego sniadania jest baardzo zachecajaca i na pewno ja wybrobuje!

    ReplyDelete
  2. Pycha! Ostatnio robiłam podobne pancakes z dodatkiem cynamonu i ananasa - uwielbiam takie śniadania:)

    ReplyDelete
  3. Już nie potrafię zliczyć, ile razy przymierzałam się do tych placuszków. Przepiękną masz serwetę :)

    ReplyDelete
  4. Misiu! A ja zimą jakoś śniadań nie lubię, jedynym wyjątkiem jest owsianka na mleku, którą ostatnio gotuję sobie niemal codziennie. Kilka dni temu odkryłam, że najbardziej smakuje mi z domową galaretką z czerwonych winogron i już się cieszę na jutrzejszy poranek:)
    Pozdrawiam Cię serdecznie!

    ReplyDelete
  5. ujęły mnie te śliczne zdjęcia.
    śniadanie godne mistrza! mmm...

    ReplyDelete
  6. mnie z łóżka wyciąga myśl o kawie. na śniadanie często nie mam czasu lub zwyczajnie o nim zapominam. staram się to zmieniac i stostowac do zasady, że to najważniejszy posiłek dnia..
    Twoje jest cudowne.

    ReplyDelete
  7. banany banany banany :)
    ostatnio tak mi zasmakowały, ze zjadłam ciepłą bułkę z masłem i bananami :) prawie jak Małysz ;)
    banany uwielbiam :)

    ReplyDelete
  8. Zielenina: i jak smakowały? :)

    Ali: smacznego :)

    Asia: świeżego czy z puszki? dodałaś do ciasta czy po prostu jako dodatek do placuszków?

    Agnieszka: znaczy, że najwyższa pora je zrobić :) A serweta to resztka, którą wynalazłam w sklepie materiałowym. Obszyta przez moją ciocię stała się piekną serwetą :)

    ReplyDelete
  9. Anna-Maria: galaretka z czerwonych winogron brzmi conajmniej intrygująco, bardzo ciekawa jestem smaku, a już szczególnie z owsianką :)

    Karmel-itka, Aga: dziękuję :)

    Asieja: mnie budzi zapach kawy, ale niestety nie jestem w stanie wypić nawet łyczka na pusty żołądek,więc śniadanie jest obowiązkowe.

    ReplyDelete
  10. Peggykombinera: Ha, ja wykazuję objawy odstawienne jak nie mam bananów w domu ;) Czaję się ostatnio na czekoladę z bananami i odrobiną cynamonu. :)

    ReplyDelete
  11. Twoje placuszki mialam wyprobowac zima a zrobilam je latem hehe Nawet wtedy kiedy zar leje sie z nieba, smakuja rewelacyjnie :) Umiescialm przepis na moim blogu (oczywiscie z linkiem do Twojej strony). Dziekuje za przepis i pozdrawiam!

    ReplyDelete
  12. ooo, bardzo się cieszę :) Ja ostatnio je robiłam i podałam z mnóstwem borówek :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails