2010-02-04

Crustless Apple Crumb Pie

... czyli nic innego jak karmelizowane jabłka z cynamonowo-orzechową kruszonką zapiekane w naczyniu do paja. Nie jestem pewna, czy istnieje w języku polskim słowo "paj" ale jak inaczej przetłumaczyć je na polski? Nie jest to ani tarta, ani placek, ani ciasto... Tak czy inaczej, dzisiejszy paj jest idealny, gdy brakuje czasu na przygotowywanie i chłodzenie kruchego ciasta na spód.

Idea paja chodziła za mną od jesieni. Niechybnym znakiem, że muszę go w końcu upiec był jeden z prezentów świątecznych: "The Pie and Pastry Bible" autorstwa Rose Levy Berenbaum. W Nowym Roku zafundowałam sobie wymarzone naczynie i stanęłam w miejscu, bo nie mogłam się zdecydować od czego zacząć - książka pełna jest naprawdę smakowitych przepisów. Po fazie dyniowej przyszedł czas na fazę jabłkową... i wybór stał się oczywisty - paj z jabłkami - apple pie. Dzisiaj zapraszam na mały wstęp - Crustless Apple Crumb Pie, a już niedługo na klasyczny The Best All-American Apple Pie. 

 

Pieczone jabłka z kruszonką cynamonowo-orzechową
Crustless Apple Crumb Pie

4 duże jabłka (użyłam Golden Delicious)
1 łyżka soku z cytryny
1 łyżka ciemnego cukru muscovado (można zastąpić jasnym lub trzcinowym demerara)
1 łyżka zwykłego cukru (jeśli jabłka są kwaśne można dodać więcej cukru)
1 łyżeczka cynamonu
1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej
szczypta soli
1 łyżka masła
100g rodzynek

kruszonka:
50g brązowego cukru (użyłam trzcinowego demerara) = 2 łyżki i 2 łyżeczki
1 łyżka zwykłego cukru
60g orzechów włoskich (ok. pół szklanki)
szczypta soli
3/4 łyżeczki cynamonu
72g mąki (pół szklanki)
57g masła, ropuszczonego
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

forma: naczynie do paja o średnicy 23cm

1. Obierz i pokrój jabłka. Wymieszaj z sokiem z cytryny, cukrem, cynamonem, gałką muszkatołową i solą. Odstaw na 30 min. do 1h.
2. W międzyczasie przygotuj kruszonkę: wszystkie składniki wymieszaj i zmiksuj blenderem aż całość będzie przypominać mokry piasek.
3. Nagrzej piekarnik do 200°C.
 
4. Odsącz sok z jabłek. Przełóż sok do garnka, dodaj masło i gotuj na wolnym ogniu aż sok zgęstnieje i zacznie się lekko karmelizować. Dodaj go do jabłek. Przełóż jabłka do formy i piecz pod przykryciem z foli aluminiowej (z nacięciem pośrodku) przez 35 minut.
5. Wyjmij jabłka, posyp kruszonką i ponownie wstaw do piekarnika. Piecz przez 25 minut aż kruszonka się zarumieni. Ostudź odrobinę i podawaj z lodami waniliowymi. :) Smacznego!



A to miała być piękna kompozycja... ale hmm... zapach jabłek, cynamonu, orzechów skusił fotografa (=mnie) i asystenta fotografa (=P.) tak bardzo, że kompozycja została nadszarpnięta dość znaczenie. Mam nadzieję, że wybaczycie ;)

9 comments:

  1. Jak najbardziej używa się już nazwy "paj".
    Ja b. często robię crumble, ale muszę spróbować też paja:-)

    ReplyDelete
  2. Paj świetny, bardzo chętnie bym się na taki skusiła. Szczególnie, że też ostatnio mam fazę na jabłka. ;)

    Poza tym to bardzo chętnie bym się dowiedziała, gdzie taką pajową foremkę można w Polsce kupić. Bo ja niestety jeszcze nie natrafiłam...

    Pozdrawiam!

    ReplyDelete
  3. Nie kupiłam jej w Polsce niestety... Zamówiłam na amazon.co.uk i wysłali bez problemu UPS, niestety troszkę kosztuje... no ale taniej niż bilet do UK ;) :)

    ReplyDelete
  4. Wygląda oszałamiająco... Musi być precudowne. :-)

    ReplyDelete
  5. Obiecuję sobie , że moja tegoroczna jesień pachniala będzie pieczonymi jabłkami z przepisu Misi :)

    ReplyDelete
  6. Mam pytanie. Gdzie mogę kupić takie naczynie do pieczenia?
    Z góry dziękuję za odpowiedź
    Pozdrawiam

    ReplyDelete
  7. Marta: ja kupiłam na amazonie.co.uk :)

    ReplyDelete
  8. Zrobiłam jabłka dziś rano, dzięki czemu sobotni, wiosenno - leniwy poranek był jeszcze przyjemniejszy:) Smak i zapach jest niesamowity, a gdy do porcji ciepłych jabłek z kruszonką dodałam gałkę lodów waniliowych, to była pełnia szczęścia:)Smakowało nam bardziej, niż wszystkie szarlotki do tej pory. Robiłam w formie do tarty, też wychodzi wspaniale. Dziękuję za świetny pomysł, pozdrawiam!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails