2009-12-09

Muffinki cytrynowe z makiem



O muffinkach cytrynowych z makiem słyszałam już nie raz i głównie, że należą one do tzw. klasyki. ;) O ile muffinek czekoladowych zjadłam całe mnóstwo i próbowałam je w wielu miejscach, to cytrynowo-makowe jadłam tylko raz w Coffee Heaven, niestety, wrażenia nie były oszałamiające. Planowałam upiec własne muffinki cytrynowo-makowe z okazji Cytrysowego Weekendu, ale jak to zwykle bywa, gdy coś się planuje tak dokładnie zawczasu, weekend okazał się całkiem zabiegany i czasu na muffinki (mimo tego, że są niemal ekspresowe w przygotowaniu) już zabrakło. Ostatnie dni sączą się dość powoli, deszczowo... coraz bliżej myślami do świąt, ale jeszcze nie całkowicie...Stwierdziłam, więc że oto właśnie nadeszła pora na muffinki cytrynowe z makiem. 
Nie jestem wielką fanką maku - i owszem, doceniam go, lubię, ale spokojnie mogłabym się bez niego obejść. Połączenie jednak słodkiego, ziemistego smaku maku z cierpką i odświeżającą cytryną... mmm... :) Muffinki są lekkie, a smaki się wspaniale uzupełniają... i przede wszystkim - wyglądają wspaniale. Sesja zdjęciowa zajęła mi dwa razy więcej czasu niż normalnie, bo ciągle 'i jeszcze jedna fotka' - w każdym ujęciu muffinki były fotogeniczne. 

Muffinki cytrynowe z makiem
(zainspirowane przepisem z  książki Ultimate Muffin Cookbook, autorzy: Bruce Weinstein Mark Scarbrough)

Składniki mokre:
2 duże jajka w temperaturze pokojowej
250ml (1 szklanka) maślanki (można ją zastąpić pełnotłustym mlekiem lub naturalnym jogurtem)
60ml (1/4 szklanki) oleju roślinnego
125ml (1/2 szklanki) świeżo wyciśniętego soku z cytryny
starta skórka z dwóch cytryn
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

Składniki suche:
220g (1 3/4 szklanki) mąki
75g (1/2 szklanki) mąki kukurydzianej
100g (1/2 szklanki) cukru
40g (1/3 szklanki) maku
2 łyżeczki sody
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki soli

Przepis na około 12 muffinek standardowej wielkości (około 5cm średnicy).

1. Wymieszaj dokładnie wszystkie mokre składniki.
2. Nagrzej piekarnik do 200°C, kratka do pieczenia powinna się znajdować pośrodku. Przygotuj blaszkę na muffinki - wyłóż papilotkami albo kawałkami papieru do pieczenia.
3. W drugiej misce dobrze wymieszaj wszystkie suche składniki.
4. Dodaj suche składniki do mokrych, wymieszaj szybko i delikatnie, o tyle by sie połączyły. Nie mieszaj za długo! Natychmiast wypełnij formę ciastem. Piecz przez 20 minut, aż muffinki się zaokrąglą i delikatnie zarumienią. Muffinki są gotowe kiedy tester (szpikulec) jest czysty. Ostudź muffinki przez 5 - 10 minut zanim wyjmiesz je z formy.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails